Thuiszittersaanbod
Soms lukt het een leerling niet om (volledig) naar school te gaan. Deze leerlingen noemen we thuiszitters of schoolmissers. Het samenwerkingsverband helpt scholen om deze leerlingen goed te begeleiden. Eerst proberen de ouders, de leerling en de school samen een oplossing te vinden. Dit gebeurt in een overleg met het ondersteuningsteam van de school (OT). Samen maken zij een plan om de leerling weer naar school te laten gaan. Dit noemen we een ingroeiplan.
Lukt het niet om samen tot een oplossing te komen? Dan kan de consulent schoolmissers worden ingeschakeld. Deze consulent volgt leerlingen die (tijdelijk) niet naar school gaan. Zij denkt mee over een passend onderwijsaanbod (zie ook de voorzieningen en ondersteuningsmogelijkheden hieronder). De consulent kijkt samen met de school wat nodig is om de leerling weer mee te laten doen in het onderwijs. Als het nodig is, kan de consulent adviseren om de leerling aan te melden bij de Commissie Toekenning Onderwijsvoorzieningen (CTO) van het samenwerkingsverband voor advies over een passende onderwijsplek.
Heeft u als ouder vragen of komt u er samen met de school niet uit? Neem dan gerust contact op met de consulent schoolmissers Joke Harlaar jharlaar@swvkopvannoordholland.nl of 06 45 40 98 36.
Leerkracht op de fiets
In bijzondere gevallen zet het samenwerkingsverband een ‘leerkracht op de fiets’ in. Deze leerkracht geeft les aan kinderen die (tijdelijk) niet of maar deels naar school kunnen. De leerkracht komt naar het kind toe en zorgt ervoor dat het onderwijs zo goed mogelijk doorgaat, op een manier die past bij de situatie van het kind. De school waar het kind staat ingeschreven blijft verantwoordelijk voor het bieden van onderwijs.
Meer lezen? Bekijk het artikel in de Kopkrant van mei 2025.
Structuurgroep
De structuurgroep is er voor kinderen van 6 tot 10 jaar met een ZMLK-indicatie die veel behoefte hebben aan structuur, duidelijke regels en extra begeleiding bij hun gedrag. In een rustige en voorspelbare omgeving krijgen zij de kans om zich veilig te voelen en weer te gaan leren. De begeleiding is afgestemd op wat elk kind nodig heeft. Er wordt gewerkt aan vertrouwen en het aanleren van nieuwe vaardigheden. Het doel is dat het kind uiteindelijk kan doorstromen naar een minder intensieve vorm van onderwijs binnen de school, of naar een andere passende school. De plaatsing verloopt via het samenwerkingsverband.
Klas op Maat
De Klas op Maat is een kleinschalige onderwijsvoorziening voor kinderen van 4 tot 13 jaar die extra ondersteuning nodig hebben op het gebied van gedrag of sociaal-emotionele ontwikkeling. Er zijn aparte groepen voor jongere en oudere leerlingen, met intensieve begeleiding door leerkrachten en zorgprofessionals. De klas is bedoeld voor kinderen die (dreigen te) vastlopen in het regulier of gespecialiseerd onderwijs en daardoor (langdurig) thuiszitten of dreigen thuis te komen zitten. In een veilige en voorspelbare omgeving werken zij eerst aan sociaal-emotioneel herstel, waarna ook schoolse vaardigheden worden opgebouwd. De groepen zijn klein (6 tot 8 leerlingen) en bieden maatwerktrajecten met als doel terugkeer naar een passende onderwijsplek. Plaatsing verloopt via het samenwerkingsverband.
Meer lezen? Bekijk het artikel in de Kopkrant van mei 2025.
TOP-klas
De TOP-klas (Talent Ontwikkeling Perspectief) is er voor kinderen met kenmerken van autisme, een hoge intelligentie en/of kinderen die snel boos of onrustig worden, die veel behoefte hebben aan structuur, uitdaging en succeservaringen. In een rustige en veilige omgeving krijgen zij twee ochtenden per week les van een vaste leerkracht. Er wordt nauw samengewerkt met specialisten van het speciaal basisonderwijs en experts op het gebied van hoogbegaafdheid. De begeleiding is afgestemd op wat elk kind nodig heeft. Het doel is dat leerlingen weer tot leren komen en zich positief kunnen ontwikkelen, met uitzicht op een passende plek in het onderwijs.
De TOP-klas is een ondersteuningsvorm in ontwikkeling. In de loop van schooljaar 2025-2026 wordt gekeken hoe de voorziening verder kan worden uitgebreid en aangepast, zodat er meer ruimte ontstaat om deze leerlingen passend onderwijs te bieden en het voor meer leerlingen toegankelijk wordt. Plaatsing verloopt via het samenwerkingsverband.